top of page
  • Obrázek autoraFinancero

Nesmyslné provize aneb proč jsme se rozhodli založit realitku


Už jste si někdy kladli otázku, proč musí zákazníci platit realitním kancelářím tak vysoké provize za jejich služby? My si tuto otázku kladli mnoho let, když jsme sjednávali hypoteční úvěry našim klientům. Ne vždy totiž spolupráce s realitními makléři vypadala tak, že by pro klienta zařídili první poslední. A to i přesto, že jim byly vypláceny nemalé provize. Bohužel, velice často jsme se tak stali nejen úvěrovými, ale i realitními, právními, daňovými poradci v celém procesu prodeje my, přestože to byl makléř, který dostal statisícové odměny.


My i naši klienti jsme se ptali, co je na jejich práci tak drahého. Z tohoto důvodu jsme založili realitní kancelář, která účtuje provize podle reálného úsilí a času, který je potřeba pro každý obchod.


Cílem tohoto článku je objasnit, kolik skutečně stojí práce makléře a jaká je její skutečná hodnota, pokud je odvedena od začátku do konce. Od prvopočátku naší realitní kanceláře pečlivě sledujeme čas, který věnujeme každé zakázce. Máme tak možnost určit přesnou částku, kterou za naše služby požadujeme.


Vstupní konzultace, odhad, domluva podmínek spolupráce


První částí naší práce je sejít se s klientem, navštívit jeho nemovitost a provést tržní odhad ceny. Samotný odhad vč. první návštěvy je otázka cca 8 hodin. Přesto si za odhad vč. konzultace účtujeme pouze 3 000 Kč. Pokud se dohodneme na prodeji, následuje příprava a ladění jeho právní stránky a nastínění strategie. To vychází na další cca 3 hodiny, které se pak započítávají do celkového součtu pro hodinovou sazbu.


Prezentace a její příprava, inzerce


Pro většinu nemovitostí se chystá buď home staging nebo virtuální staging (tvorba vizualizací např. u novostaveb nebo nemovitostí k rekonstrukci). Zde se bavíme dle velikosti nemovitosti o 3 - 5 dnech čistého pracovního času 1 - 2 lidí (stěhování nábytku vyžaduje někoho do páru :)). To máme cca 48 - 80 hodin. Následuje fotografování, natáčení, příprava inzerce a marketingového plánu - přičítáme 5-8 hodin plus zde vzniká náklad na externího fotografa a kameramana kolem 15 000 Kč na nemovitost. Samotná inzerce vychází v průměru kolem 5 000 Kč na nemovitost.

Virtuální staging téže místnosti
Reálné profi foto místnosti

Prohlídky


Na jednu nemovitost počítáme s 10 prohlídkami. Statisticky nám vychází, že do 10 prohlídek vždy máme prodáno. Na jednu prohlídku je třeba vyhradit 2 hodiny času - příprava, cesta, samotná prohlídka a opět cesta. Tedy prohlídky zaberou do 20 hodin.


Dotažení prodeje


Jakmile již máme kupce, připravíme rezervační smlouvu (2 hodiny příprava, odladění a podpis), nachystáme kupní a úschovní smlouvu (2 - 5 hodin příprava a ladění s oběma stranami) a následuje podpis (2 hodiny). K naší práci patří i komunikace s úvěrovým specialistou, která dle zkušeností vychází kolem 3 hodin v průměru na obchod. Advokátní služby a kolky nás pak stojí 15 000 Kč.


Předání nemovitosti


Předání vyžaduje nachystání přepisů energií, nafocení a natočení stavu nemovitosti a také často domluvu na to, jak předání proběhne. Dále příprava složky pro klienty, kde jsou naskenované všechny dokumenty, nahrané fotografie a video pro archivaci v případě reklamace skrytých vad. Většinou se s celým procesem vejdeme do 10 hodin práce.


Obecné náklady firmy


Samozřejmě i provoz firmy jako takový něco stojí - zázemí, kanceláře, provoz firemního vozu, daně, účetní, správa financí apod. Na toto máme vyhrazených 20% z provize, které jsou minimální částkou na jejich pokrytí.


SEČTENO A PODTRŽENO:


Odhad vč. vstupní konzultace vychází na 3 000 Kč.

Za jeden průměrný realitní obchod zaplatíme za prezentaci, inzerci a advokáta 35 000 Kč.

Na zakázce budeme trávit v rozmezí od kolem 93 do 133 hodin. U jednodušší zakázky typu byt 2kk v Brně budu počítat 95 hodin času, což při hodinové sazbě 1 500 Kč vychází na cenu práce 142 500 Kč.

Celkem je tedy cena práce makléře za jednu nemovitost (bez ohledu na její cenu) 180 500 Kč + 20% na náklady firmy = 225 700 Kč.


Složitější zakázka, kde bude např. komplexní home staging vč. vybavení nábytkem by pak vycházela na max. 296 000 Kč. Částku 300 000 Kč tedy považujeme za absolutní strop toho, co by mohla práce realitního makléř stát.


Průměrná cena bytu 2kk v Brně je nyní kolem 5 mil Kč. Při provizi 5% (což je typické pro realitní kanceláře) se tak dostáváme na 250 000 Kč (většinou + DPH), při nemovitosti za 7 mil. Kč dokonce 350 000 Kč. Jestliže vezmeme poměrně slušnou hodinovou mzdu makléřů, kterou si dle nás za kvalitní a zodpovědně odvedenou práci zaslouží, tak stále vidíme, že za jejich práci často zbytečně přeplácíme, když pro výpočet odměny je použitá procentuální sazba z kupní ceny. U nás, jak můžete výše vidět, tomu tak není. Navíc jsme malá kancelář, takže se vejdeme ročně do limitů a nejsme plátci DPH, což automaticky prodávajícímu šetří peníze.


Díky našim zkušenostem a přístupu firmy Financero, která se vždy snaží být co nejvíce transparentní ke svým klientům, můžeme říct, že naše realitní kancelář pracuje jinak. U nás si můžete být jistí tím, že pro prodej nemovitosti uděláme maximum a vždy budete hned vědět, za co přesně a kolik budete platit. Nejsem již žádní “zelenáči”, ale odborníci v oboru. Za rok a půl práce naší malé realitky jsme prodali nemovitosti za 91 mil. Kč a spokojení zákazníci (snad) dosvědčí, že své peníze za naše služby nevydali nadarmo :)


58 zobrazení0 komentářů

Comments


bottom of page