Zaujala vás informace o pojištění dlouhodobé péče z minulého článku? Již jste uvažovali o založení takového pojištění nebo už jej máte?
V minulém článku jsme pro vás shrnuli základní informace a dnes bychom vám rádi představili možnosti v konkrétních pojišťovnách.
Pojištění dlouhodobé péče nabízí pojišťovny Kooperativa a NN. Pojišťovna Simplea nabízí garanci umístění v partnerských pečovatelských zařízeních. Pojišťovna Metlife rozšířila nabídku připojištění o „Invaliditu IV“. Jedná se o doplňkové připojištění k invaliditě III. stupně a kryje následující stavy: kvadruplegie, terminální stádium onemocnění nebo sníženou soběstačnost pojištěného.
Další pojišťovny nabízí pojištění rizika invalidity a snížené soběstačnosti, jak je již známe a pojištění dlouhodobé péče zatím v nabídce nemají. Avšak tento produkt budou postupně uvádět na trh a nabídka se bude postupně rozšiřovat. Každá pojišťovna však bude přicházet s odlišnou konstrukcí tohoto produktu.
Výhodou je široká paleta podmínek pro různé skupiny lidí, ale zároveň to s sebou nese i jisté potíže se zorientovat a vybrat pro sebe tu nejlepší možnost. Při rozhodování je vhodné se zaměřit na následující body:
Základní konstrukce produktu – zda jde o samostatný produkt nebo jde o připojištění. Jaká je minimální povinná částka pojištění úmrtí.
Vstupní a výstupní věk – v jakém minimálním a maximálním věku můžete do pojištění vstoupit a na kolik let můžete být pojištěni.
Pojistná částka – renta a kdy platí daňové zvýhodnění
Stupně bezmocnosti – stát daňově podporuje jen 3. a 4. stupeň bezmocnosti. Je tedy důležité, zda pojišťovna kryje i 1. a 2. stupeň bezmocnosti a jaké je procentuální pojištění bezmocnosti v jednotlivých stupních.
Vazba na státní systém a rychlost výplaty peněz – zda je pojistné plnění vázáno na rozhodnutí úřadu o bezmocnosti, zda je pojistné plnění poskytnuto i za dobu, kdy se na rozhodnutí čeká a jaké jsou čekací doby.
Nepeněžní plnění – zda pojišťovna poskytuje i další služby v rámci pojištění (terénní sociální pracovník, lékař na telefonu, sociální pracovník na telefonu).
Výluky a krácení pojistného plnění – za jakých podmínek krátí pojišťovna pojistné plnění a za jakých podmínek uplatní výluku
Garance postupu při změně legislativy
Výše pojistného, zánik a platba – zda je pojištění platné, pokud dojde k pojistné události, do jaké míry a zda je s tím spojeno snížení výše pojistného
Pro lepší přehlednost uvádíme srovnání pojišťovny Kooperativa a NN, které jako jediné na trhu nyní toto připojištění nabízejí.
Kooperativa | NN | |
Základní konstrukce produktu | Samostatný doživotní produkt | Lze sjednat jako připojištění NN Orange Risk nebo jako samostatný produkt NN Orange Care (pro stávající klienty, kteří již mají smlouvu NN Orange Risk) |
Vstupní/výstupní věk | Minimální vstupní věk 40 let, maximální vstupní věk 70 let, výstupní věk není stanoven (doživotní produkt) | Minimální vstupní věk 18 let, maximální vstupní věk 70 let, výstupní věk 85 let |
Pojistná částka (renta) | Jen daňově zvýhodněné renty | Renty ve výši 5.000 Kč, 10.000 Kč, 15.000 Kč, 20.000 Kč, i daňově nezvýhodněné |
Stupně bezmocnosti | 2. stupeň automaticky na 50 % sjednané pojistné částky (3. stupeň na 75 % a 4. stupeň na 100 %), jednou za rok nutno doložit příslušný stupeň bezmocnosti | Jen 3. a 4. stupeň bezmocnosti, a to na 100 % pojistné částky. 2. stupeň lze připojistit jen ke starším tarifům s rentou na 10 let, ale jen na 20 % pojistné částky vyšších stupňů, nevyžaduje dokládání stupně bezmocnosti (jednou rozhodnuto a platí) |
Vazba na státní systém a rychlost výplaty peněz | Pojistné plnění je vázáno na rozhodnutí v rámci státního systému o uznání bezmocnosti, plnění je ale poskytnuto i za období, kdy má klient podánu žádost o příspěvek, čekací doba 2 měsíce | Pojistné plnění je vázáno na rozhodnutí v rámci státního systému o uznání bezmocnosti, čekací doba je 2 měsíce, ale není uplatňována u infarktu a mrtvice |
Nepeněžní plnění | Asistenční služby – lékař a sociální služba na telefonu, případně terénní sociální pracovník, který klienta osobně navštíví a pomůže s žádostí o dávky apod. Není garantována dostupnost péče. | Neposkytuje, není garantována dostupnost péče |
Výluky a krácení pojistného plnění | Uvádí případy, kdy daného klienta nepojistí (např. osoby s roztroušenou sklerózou, cukrovkou 1. typu, Alzheimerovou či Parkinsonovou chorobou atd.), za určitých okolností může krátit pojistné plnění v příčinné souvislosti s alkoholem apod. | Přímo vylučuje bulimii a anorexii, za určitých okolností může krátit pojistné plnění v příčinné souvislosti s alkoholem apod. |
Garance postupu při změně legislativy | Negarantuje a může postupovat dle individuálního posouzení konkrétního případu. | Garantuje, že při negativní změně legislativy bude postupováno dle pravidel v době uzavření smlouvy |
Výše pojistného – zánik a platba | Po pojistné události u NN pojištění zaniká a platba pojistného končí. | Pokud je vyplacen nižší stupeň bezmocnosti, tak pojištění pokračuje, ale zafunguje pojištění zproštění od placení pojistného, které je součástí produktu. |
Je vidět, jak velké rozdíly jsou v konstrukci produktu pojištění dlouhodobé péče. A další pojišťovny vstupují na trh se svou koncepcí tohoto produktu a jejich nastavení je velmi rozmanité. Od levnějších a jednodušších, po dražší a s mnohem širším rozsahem zahrnujícím i nepeněžní plnění. Nelze se proto zaměřovat pouze na cenu pojištění, ale velmi citlivě a individuálně probrat potřeby každého klienta.
Budete-li mít zájem, jsme vám rádi k dispozici a společně vybereme ideální produkt přesně pro vás.
Comments